27.07.2018.

Sramotna kritika

Extra_large_paris_tuileries_garden_facepalm_statue
Caïn venant de tuer son frère Abel (Henri Vidal, Pariz)
A+ A-
Na hrvatskoj književnoj sceni buknuo je skandal zbog seksističke književne kritike romana Eksperiment Irene Tot. Spornu kritiku napisao je Ivica Matičević i objavio u časopisu Republika.

Matičevićeva kritika počinje riječima: "Od svih napornih pojava zadnjih desetak godina u javnome i medijski napučenome prostoru, najnapornije su žene i njihova prava. (I nogomet, ali o tome drugi put.)" Dalje slijedi: "I ne bi tu bilo ništa sporno, da car nije natjeran do duvara ili drukčije: krasni spol se pretvorio u karikaturu i paradoks svojih najiskrenijih želja, htijenja i stremljenja. Poznate kao vrle majke, pače samohrane, nježne roditeljice i uzorita bića nazbilj, one su se sve skupa, uz časne izuzetke, nekom čudnom igrom sudbine – ah, Božemipomozi, kao da su igračke vjetrova – pretvorile u protagonistice neviđena terora i gnjavaže."

Na kritiku su reagirale autorica romana Korana Serdarević i izdavač romana Fraktura, a uslijedili su tekstovi Antonele Marušić za Vox Feminae i Katarine Luketić za tportal. Marušić navodi da su "jed i uvrede koje Matičević sipa u svom kritičarskom pamfletu rezultat straha od gubitka moći koju desetljećima akumuliraju on i njegovi kolege u nacionalnim kulturnim institucijama."

Luketić dodaje da Matičević "u svom vitlanju protiv ženskih književnih falangi nije usamljen. Njegov su tekst odobrili neki urednici i tiskan je u okrilju najstarijeg književničkog društva, u tobože prestižnom časopisu bogato dotiranom od države. Nije on usamljen ni u hrvatskoj znanosti o književnosti i akademskoj kritici u kojima postoji mračnjačka tradicija sličnih isključivih i rigidnih prosudbi."

Hrvatsko društvo pisaca i PEN također su se oglasili priopćenjem, mada bez navođenja povoda.

Eksperiment Irene Tot ušao je u uži izbor tportalovog natječaja za roman godine. U kritici romana Booksina kritičarka Nađa Bobičić napisala je da je "autorka pokazala potencijal da napiše dužu priču i formalno je uobliči u konzistentan roman, čak i da postavi neka važna pitanja o ženskom iskustvu sazrijevanja."

Matičevićevu književnu kritiku smatramo sramotnom.
POVRATAK NA VRH STRANICE