Sramotna kritika

Large paris tuileries garden facepalm statue Caïn venant de tuer son frère Abel (Henri Vidal, Pariz)
Četvrtak
26.07.2018.
Na hrvatskoj književnoj sceni buknuo je skandal zbog seksističke književne kritike romana Eksperiment Irene Tot. Spornu kritiku napisao je Ivica Matičević i objavio u časopisu Republika.

Matičevićeva kritika počinje riječima: "Od svih napornih pojava zadnjih desetak godina u javnome i medijski napučenome prostoru, najnapornije su žene i njihova prava. (I nogomet, ali o tome drugi put.)" Dalje slijedi: "I ne bi tu bilo ništa sporno, da car nije natjeran do duvara ili drukčije: krasni spol se pretvorio u karikaturu i paradoks svojih najiskrenijih želja, htijenja i stremljenja. Poznate kao vrle majke, pače samohrane, nježne roditeljice i uzorita bića nazbilj, one su se sve skupa, uz časne izuzetke, nekom čudnom igrom sudbine – ah, Božemipomozi, kao da su igračke vjetrova – pretvorile u protagonistice neviđena terora i gnjavaže."
Na kritiku su reagirale autorica romana Korana Serdarević i izdavač romana Fraktura, a uslijedili su tekstovi Antonele Marušić za Vox Feminae i Katarine Luketić za tportal. Marušić navodi da su "jed i uvrede koje Matičević sipa u svom kritičarskom pamfletu rezultat straha od gubitka moći koju desetljećima akumuliraju on i njegovi kolege u nacionalnim kulturnim institucijama."
Luketić dodaje da Matičević "u svom vitlanju protiv ženskih književnih falangi nije usamljen. Njegov su tekst odobrili neki urednici i tiskan je u okrilju najstarijeg književničkog društva, u tobože prestižnom časopisu bogato dotiranom od države. Nije on usamljen ni u hrvatskoj znanosti o književnosti i akademskoj kritici u kojima postoji mračnjačka tradicija sličnih isključivih i rigidnih prosudbi."
Hrvatsko društvo pisaca i PEN također su se oglasili priopćenjem, mada bez navođenja povoda.

Eksperiment Irene Tot ušao je u uži izbor tportalovog natječaja za roman godine. U kritici romana Booksina kritičarka Nađa Bobičić napisala je da je "autorka pokazala potencijal da napiše dužu priču i formalno je uobliči u konzistentan roman, čak i da postavi neka važna pitanja o ženskom iskustvu sazrijevanja."

Matičevićevu književnu kritiku smatramo sramotnom.
Homepage dogan kokdemir 28.05.2018.

Je li promjena dovoljna?