Book pojmovnik kritike vizualnih 310x500

Izdavač: Booksa i Kurziv

Godina izdanja: 2019

Broj stranica: 160

Uvez: meki

Publicistika

Knjigu možete preuzeti na ovom linku

Da li je umetnička kritika na izdisaju, kako se već godinama čini, ili je samo u procesu tranzicije koji je uslovljen promenama u medijskoj oblasti, digitalnim bumom, ali i transformacijama u samom polju savremenih vizuelnih umetnosti? Da li je reč samo o prolaznoj krizi ili o ozbiljnom hroničnom stanju koje će kad-tad postati akutno ili se zapravo radi upravo o suprotnom – o demonstraciji žilavosti i otpornosti umetničke kritike prema svim izazovima sa kojima se suočava danas? Ova publikacija nema ambiciju da pruži decidirane odgovore na ova pitanja, jer ih zapravo i nema.

Već sam naslov ove publikacije, Pojmovnik kritike vizuelnih umetnosti, umesto ranije uobičajene upotrebe termina likovna kritika, ukazuje na promene koje su se dogodile u umetničkom svetu. Ujedno, radikalno je izmenjen, naročito ubrzano poslednjih godina, i prostor umetničke kritike. Sve što se tiče medijskog izdavaštva je u rapidnom procesu promena, pa i umetnička kritika deli tu sudbinu. Ako stari dobri umetnički časopisi i kulturne rubrike umiru polako ali sigurno, pitanje je i šta zauzima njihovo mesto, zašto i kako. Umetnička kritika svakako se ne može danas posmatrati u tradicionalnom smislu, ni u pogledu autora, niti u smislu sadržaja ili forme. Naposletku, pojedini savremeni umetnici i sami se bave kriticizmom kao delom umetničke prakse.

Pitanjima tranzicije likovne kritike i pojedinim specifičnim aspektima njene pojavnosti danas bave se i tekstovi u Pojmovniku. Slovenska teoretičarka Kaja Kraner piše o fenomenologiji kritike, srpska kustosica i teoretičarka Maja Ćirić o institucionalnoj kritici u vizualnim umjetnostima, bugarski teoretičar Stanimir Panayotov o feminističkoj kritici i queeru, srpska urednica u kulturi Vesna Milosavljević o novim medijima kritike, hrvatska kustosica i teoretičarka Vesna Vuković o umjetnosti i politici, a hrvatski dizajner, autor i kritičar Bojan Krištofić o kritici i neformalnom obrazovanju.

Tekstove Kaje Kraner i Stanimira Panayotova prevela je s engleskog, lektorirala i uredila Miona Muštra.

Publikaciju je dizajnirao Zoran Đukić.

Publikacija je nastala u suradnji partnerskih organizacija Kurziv i Kulturtreger (Zagreb), SCCA - Ljubljana, SEEcult.org (Beograd) i Kontrapunkt (Skopje). Na temelju svog dugogodišnjeg rada u polju kritike napravili smo seriju pojmovnika o kritici u različitim umjetničkim poljima. Termin pojmovnika pritom ima ironičnu notu: cilj nije ograničiti kritiku na korpus kanonskih pojmova ni fiksirati apsolutno znanje o tim pojmovima, nego postaviti pojmove kao početne točke za bavljenje suvremenom kritikom. Tekstovi ne određuju što taj "pojam" jest, nego koje sve staze, stranputice, slijepe ulice i horizonte otvaraju pojedini aspekti umjetničke kritike u regiji.

Publikacija je nastala uz podršku Zaklade Kultura nova u sklopu projekta Svijet oko nas – Metamorfoze pojma kritike. Također je dio programa Kritika – jučer, danas, sutra koji se realizira uz podršku Ministarstva kulture RH i Grada Zagreba.

Knjigu možete kupiti u Booksi, a za informacije o narudžbi, javite se na mail booksa@booksa.hr.